تماس با کلینیک هارد دیسک
تازه های سایت


عمر واقعی هارد دیسکها چقدر است؟

بیش از 30 سال است که حوزه ی IT با هارد درایو در هم آمیخته شده است. بطوریکه این یک پیچیدگی و گاهی اوقات پیوند طاقت فرسایی بوده است، اما نمی توان منکر نقش مهم هارد درایوها در رشد و محبوبیت کامپیوترهای شخصی، و اخیرا در گسترش سریع ذخیره سازی آنلاین و انبوه شد. با توجه به وابستگی بسیار زیاد به هارد درایو ها، این خیلی عجیب است که هنوز در مورد این موضوع بسیار مهم که یک هارد درایو چقدر دوام می آورد آگاهی نداریم.

با کمال تعجب، از زمان پیدایش هارد دیسک درایو در صنعت IT ( تا زمان گوشی های هوشمند)، هیچ کس تا به حال مطالعه ای بر روی طول عمر هارد درایوها انجام نداده است و یا حداقل ، هیچ کسی تا به حال نتایج حاصل از چنین مطالعه ای را منتشر نکرده است.

Backblaz که یک شرکت با پشتیبانی آنلاین نامحدود است و 25,000 هارد درایو بصورت آنلاین دارد، نتایج خود در مورد طول عمر هارد درایوها منتشر کرده است که خواندن آن بسیار جالب است.

یک هارد دیسک  چقدر عمر می کند؟

این سوالی است که اکثر کاربران کامپیوتر در ذهن خود دارند و بسیاری از مشتریان کلینیک هارد دیسک بارها آن را از ما پرسیده اند.عمر یک هارد بستگی به مستقیم به شرایط محیطی مانند دما و رطوبت و صدمات فیزیکی و میزان جابجایی دیتا دارد.

Backblaze بطور پیوسته 25,000 هارد درایو را طی چهار سال گذشته بصورت آنلاین نگهداشته  است. هر بار که یک درایو خراب می شود،تعداد روز کاری آنها را یادداشت می کنند، سپس آن را عوض می کنند. حال پس از چهار سال، Backblaze داده ها و نمودارهای شگفت انگیزی دارد که جزئیات میزان خرابی هارد دیسکها رادر چهار سال اول عمر آنها نشان می دهد.

 

نمودار عمر هارد دیسک

میزان خرابی هارد دیسکهای Backblaze، طی چهار سال اول

به نظر می رسد که هارد درایوها  سه مرحله عمده خرابی دارند. در نخستین مرحله، که 1.5 سال به طول می انجامد، هارد درایوها دارای میزان خرابی سالانه ی 5.1% هستند. برای 1.5 سال بعدی، میزان خرابی سالانه  به 1.4% کاهش می یابد. پس از سه سال، میزان خرابی به 11.8% در هر سال افزایش می یابد. بطور خلاصه، این بدین معنی است که حدود 92% از هارد درایوها در 18 ماه اول سالم باقی می مانند و تقریبا همه ی آنها (90%)  سه سال عمر می کنند.
با مقایسه از روی این شکل ها، تنها کمتر از80% از تمام هارد درایوها برای چهارمین سال سالم می مانند. Backblaze شکل هایی برای سال های بعدی ندارد، اما مهندس برجسته آن Brian Beach، تصور می کند که احتمالا میزان خرابی در حدود 12 درصد در سال باقی خواهد ماند. این به این معنی است که 50 درصد از هارد درایوها تا سال ششم سالم باقی خواهند ماند.

مقاله هارد دیسک

خرابی هارد درایو مطابق با منحنی است. نوعی منحنی که مهندسان معتقدند تقریبا سه مرحله مجزای چرخه ی عمر یک محصول را نشان میدهد.


چرا هارد دیسکها خراب می شوند؟
سه مرحله متفاوت خرابی وجود دارد و بترتیب سه مسیر مجزایی که در آن هارد دیسکها خراب می شوند. خرابی ها در اولین سال عمدتا بوسیله ی نقص های تولید در کارخانه ایجاد می شود. که بیانگر اثر lemon است که علیرغم سالم بودن درایوتان برای چند سال، برخی از آنها تنها پس از چند ماه خراب می شوند. خرابی هارد دیسکها بین 18 تا 36 ماه، با خرابی های تصادفی ایجاد می شود. مسائل تصادفی و کوچک که اگر بدشانس باشید پیش می آید. با گذشت چهار سال از تولید یک هارد درایو، نرخ های خرابی بشدت افزایش یافته و هارد درایوها فرسوده می شوند.اجزای مختلف فقط می توانند بچرخند، بگردند ولی هارد دیسک نمیتواند بصورت عادی کار کند و توسط کامپیوتر و یا سرور و... شناسایی شود .
شایان ذکر است Backblaze از هارد دیسک درایوهای عادی استفاده می کند.انواع هارد دیسکهایی که گارانتی های 12 یا 36 ماهه دارند. با در نظر گرفتن اینکه حدود 97.5% از این درایوها پس از گذشت یک سال از تولیدشان سالم می مانند، و حدود 90 درصدشان هم پس از سه سال سالم می مانند، احتمالا این ضمانت نامه ها کاملا دقیق هستند.

 

مقاله عمر هارد دیسک

میزان خرابی هارد درایو، یک چهارم، برای چهار سال اول

برای هارد دیسک درایوهای با کیفیت بهتر و ضمانت پنج ساله، این هاردها با استقامت بالاتری تولید می شوند و تحت آزمون دقیق تر تضمین کیفیت قرار می گیرند. فقط حدس می زنیم، ولی ممکن است دیسک-های enterprise-class همان نرخ خرابی یک سال را نداشته باشند، اما ممکن است با سرعت بیشری با فرسوده شدن قسمت های دوار خراب شوند. (4+ساله)

در نتیجه .. از اطلاعات خود پشتیبان بگیرید
بنابراین، اگر هارد دیسک دارید: اگر امروز یک هارد درایو بخرید، با احتمال 90% این هارد درایو بمدت سه سال سالم خواهد ماند. اگر درایو شما به سه سال رسید، عاقلانه است که از داده های خود پشتیبان بگیرید، چراکه با احتمال 12 ٪ در هر سال هارد شما خراب خواهد شد. شایان ذکر است که این شکل ها برای هارد دیسک های داخلی هستند: هارد درایوهای خارجی (External)، بخاطر تعداد زیادی از عوامل، ممکن نیست به آن اندازه سالم بمانند (البته اگر چند روز یکبار از آن فقط برای تهیه پشتیبان از اطلاعات اصلی استفاده کنید بیشتر سالم بماند). هم چنین شایان ذکر است که درایوهای Backblaze  پیوسته در حال چرخش هستند این میزان خرابی ها برای درایوهایی است که بصورت 7/24 (7 روز هفته و 24 ساعت) می چرخند. احتمالا کامپیوتر خانگی شما به اندازه 7/24 روشن نباشد، و بنابراین درایو ها ممکن است بیشتر سالم بمانند.بشرط اینکه هارد دیسک در همان محیط با همان میزان دما و رطوبت و آسیبهای فیزیکی قرا داشته باشد.

از آنجا که به احتمال 5.1٪ درایوتان در اولین سال خراب خواهد شد، باید یا بطور منظم از داده های خود پشتیبان بگیرید و یا اگر احساس خطر می کنید، هیچ داده با ارزشی را در آن درایو نگه ندارید تا زمانیکه هر مشکلی که داشت رفع شود یا  18 ماه خراب نشود. هرچند، بعد از 36 ماه بایستی از اطلاعات خود پشتیبان تهیه کنید یا اطلاعات را در یک هارد درایو تازه کپی کنید .

 

مقاله هارد دیسک


Backblaze می گوید به روز رسانی داده ها را در سال های پیش رو هم انجام خواهد داد، لذا خواهیم دید که آیا میزان خرابی هم واقعا آن را بعد از چهار سال تایید خواهد کرد. البته آمار دیگری که به آن علاقه مند هستیم میزان خرابی هارد های حالت جامد است. اما هنوز تصور می کنم که چندسال طول بکشد تا شرکتی به تعداد کافی SSD داشته باشد تا ایده ی خوبی از میزان خرابی فلش NAND بدهد.

کلینیک هارد دیسک با داشتن یک گروه قوی بازیابی اطلاعات و دارا بودن دستگاههای پیشرفته ریکاوری اطلاعات میتواند نگرانی کاربران را تا حد زیادی کم کند.

منبع